Det finns många underligheter kring damernas höjdhoppstävling under OS i Berlin 1936. Dels var den bästa tyskan, Gretel Bergmann, som judinna hindrad från att ställa upp i tävlingen men var ändå uttagen till laget för att inte den amerikanska truppen skulle boycotta evenemanget, och dels visade sig den ena av de återstående tyska deltagarna vara en man. Det här går det förstås att basera en film på, vilket Kaspar Heidelbach har gjort med sin Berlin 36.
I filmen följer man Bergmann från det att hon i exil tar hem de brittiska mästerskapen, hon är nämligen som judinna förbjuden att träna i Tyskland, tills det är dags för den olympiska grenfinalen. Det politiska spelet är ganska intressant att följa eftersom det ställs krav från USA och IOK att judiska idrottare inte ska få utestängas från tävlingen, men att det tyska idrottsministeriet inte vill riskera att ha någon judisk segrare. Bergmann tas alltså ut till laget och får under protest åka på uppladdningsläger med de andra friidrottarna. Partiet hittar samtidigt en ung oslipad talang vid namn Marie Ketteler, upppfostrad som kvinna men som vid läkarundersökning visat sig vara man, och sätter sitt hopp till att hon ska ta guldet.
Berlin 36 gör sken av att vara en drama-dokumentär – framför allt genom intervjubilderna i slutet av filmen – men den är inte det. Det är i stället bara en berättelse som baseras på verkliga händelser. Det gör att jag känner mig manipulerad och utsatt för historieförfalskning. Det är historien med kvinnan som visade sig vara man som jag opponerar mig emot. I filmen får Bergmann reda på hemligheten, och hon används medvetet av nazisterna närmast som ett hemligt vapen, men det är både osant och orimligt. Tyvärr tar det bort fokus från den viktigare delen av historien, med hur Bergmann motarbetas men ändå håller ut i det längsta. Filmen är ju annars rätt bra att se på, men som sagt så saboteras den av att slutbilderna fick den att verka vara en dokumentär.
Filmen sågs genom Kiruna filmstudio.