Krigsspel går det tretton på dussinet av, men det är märkligt nog ovanligt med sådana med fokus på den icke-stridande delen av befolkningen. Det gör att This War of Mine känns som en frisk, men måhända synnerligen bister och deprimerande, fläkt. Det spelet framför allt illustrerar är hur skört livet är.
Inbördeskrig råder i landet Graznavien. I den belägrade staden Pogoren har några överlevande tagit skydd i ett utbombat hus. Spelet går ut på att hålla dem vid liv till eldupphör. Under dagtid gör krypskyttar det så gott som omöjligt att röra sig utomhus, så då får de lov att stanna inomhus och sätta ihop verktyg och utrustning som krävs för att hålla sig vid liv, samt laga mat och plåstra om sig själva. Under nätterna är det å andra sidan möjligt att smyga sig ut för att leta efter de prylar, material, medicin och mat som krävs. Där kan man också träffa på andra utsatta, plundrare, soldater eller banditer, och bedriva byteshandel eller kanske råna och mörda, men då tar samvetet stryk.
Atmosfären och stämningen i spelet griper rejält tag i en. Det är grått, det är kallt, och det känns hopplöst när kylan sätter in, huset plundras och både mat och kaminbränsle är på upphällningen samtidigt som husets invånare ligger skadade och sjuka. Det är ju det som är själva poängen med spelet, men det upplägget gör också att det är rätt svårt att göra något naturligt uppehåll i spelandet. Det kan bli ett problem om man som jag ibland har svårt att hitta längre sammanhängande spelperioder, för det är svårt att komma tillbaka in i den rätta stämningen efter en veckas uppehåll och man känner inte längre lika starkt för de överlevande. Andra skavanker med spelet är att en del omvälvande händelser sker rätt nyckfullt, vilket i och för sig också kan ses som ett sätt att demonstrera krigets totala godtycke, men att det trots det inte känns som det varieras särskilt mycket när man spelar igenom det på nytt, kanske för att krig ändå alltid är krig och att elände alltid är elände.
This War of Mine känns både viktigt och tänkvärt. Det känns bra det finns och att jag har spelat det, men det spelet vill ha sagt uttrycks redan vid en första genomspelning. Det fungerar därmed rent konstnärligt mer som en spelfilm än som ett spel.