Vi befinner oss i Montana år 1925. Bröderna Phil och George äger och driver arbetet på en ranch, och basar över ett dussin hårda kopojkar. När de driver sin hjord över vidderna till den närmaste järnvägshållplatsen för vidare transporter kan hela gänget förfriska sig på saloonen och äta lite lagad mat på hotellet. Phil är alldeles otroligt macho, vägrar bada, men samtidigt är han en sådan som folk följer. George däremot är mera tillbakadragen, vill ha tillvaron lite mera ombonad och knyter kontakter bland det finare folket. När George oväntat meddelar att han gift sig med en änka skär det sig totalt mellan henne och Phil, då Phil verkligen inte klarar av någon förändring det liv han lever. När änkans veke och gänglige son kommer på besök från sina läkarstudier ställs spänningarna på sin spets.
Det är fascinerande att ett drama som utspelar sig bland enorma vidder kan kännas så instängt, men The Power of the Dog klarar av det. Bilderna är mycket storslagna, men livet på ranchen med en vidrig mobbare som snabbt får det psykologiska övertaget över sin nya svägerska kan alltså ändå kännas klaustrofobiskt. Det är dessutom sällan jag har sett en film där hela rollbesättning känns helt rätt i sina roller. Det blir liksom på riktigt. Miljön är också spännande, med en extrem avkrok en världen under en viktig brytningstid. Mycket moderniseras och det för många står det tydligt och klart att deras tid är förbi när den moderna tiden sprider sig överallt.
Jag tycker att filmen är bra, sevärd, och förmodligen en sådan som vinner ett par Oscar-statyetter när det blir dags för sådant. Visserligen rör den sig lite väl långsamt, men den lyckas därför bygga upp en väldigt laddad stämning under tiden. Den typen av stämning som man vet kommer att leda till något dramatiskt.
Filmen sågs genom Kiruna filmstudio.