En fransk författares debutroman Badkaret blir inte någon succé alls, så han följer med sin flickvän, och förläggare, till hennes pappas hus i Bretagne för att komma igång med författeriet igen. De får höra att den lilla stadens bibliotek har ett speciellt rum för refuserade manuskript, och när hon tittar in hittar hon en fantastisk roman där, En kärlekshistorias sista timmar, som är skriven av en nu död pizzabagare vid namn Henri Pick, till hans efterlevandes stora förvåning. Boken ges ut, blir en enorm succé, och alla jublar. Dock fattar den kända TV-programledaren och litteraturkritikern Rouche misstankar, för när skulle pizzabagaren egentligen ha haft tid att skriva romanen, och framför allt när skulle han ha kunnat läst in sig på ämnet? Det är om Rouches efterforskningar Mysteriet Henri Pick, av Rémi Bezançon, handlar.
När filmen efter en lite splittrad inledning, där man inte har någon koll på vem filmen handlar om, samlar ihop sig blir det en småtrevlig och vänlig liten detektivhistoria utan mord, eller ens kriminalitet. Det är en riktigt bra idé att göra film på. Man känner hela tiden en osäkerhet på om boken är en bluff eller inte, och om den är det vem som ligger bakom, och varför. Och ska egentligen historien bakom ett bokverk spela någon roll för hur man uppfattar det? Filmen känns för övrigt väldigt fransk med sitt hyllande av litteratur och läsning, och den känns också lite gammalmodig av precis samma skäl. Det gör inget, för den är som sagt trevlig, med en listig intrig och många små fyndiga detaljer. Det är helt enkelt kul att följa det närmast rättshaveristliknande sökandet som den hyperintellektuelle, men socialt tafflige, Rouche genomför.
Filmen sågs på Arctic Light Filmfestival, Kiruna.