Den stillsamme svensken Nils Dickman har ett lite olyckligt efternamn, men är i alla fall en mycket omtyckt man i den lilla norska fjällorten. Han ser nämligen till att vägarna håller sig fria från snö. Hans lugna tillvaro bryter dock samman när hans son hittas död efter en överdos. Något är fel, han var ju inte någon knarkare. Nils bryter samman, men han får upp ett spår. Det ligger någon knarkrelaterad organiserad brottslighet bakom sonens död, och Nils börjar genomföra en långsam, metodisk och blodig hämnd för sin sons död.
En iskall jävel, av Hans Petter Moland, är en riktigt blodig historia. Faktiskt närmast irriterande blodig sett över hela filmen. Det är förvisso skönt att se en hämnare som inte är särskilt kompetent i dödandets konst men som kompenserar det med stark motivation, men just blodigheten tar liksom över. Märkligt nog känns också de olika brottsgrupperingarna i filmen rätt inkompetenta i det de gör. Filmen har, förutom blodet då, ett snyggt och väl genomtänkt bildspråk med mycket snö och rappa klipp när det känns rätt. Däremot känns många av elakingarna i filmen, och sådana finns det gott om, både klyschiga och småtaffligt skådespelade. Det skär sig lite i mina ögon när det försöker blandas in svart humor i den stora råheten, och det är den känslan som sitter i efter filmens slut. Det känns cyniskt. Det skär sig.
Filmen visades aldrig på bio i Sverige när den var ny. Hade den gjort det hade den förmodligen haft ett mera lockande namn än En iskall jävel, och i alla fall någon snygg bioaffisch. Men då den norska titeln Kraftidioten är svår att översätta måste det ha varit svårt att få till det. Filmen gjordes senare om av samma regissör men i amerikansk miljö. Då hette den Cold Pursuit, och visades till och med på svensk bio. Originalet sägs vara bättre, och därför kommer jag verkligen inte att aktivt söka upp nyversionen.
Filmen sågs genom Kiruna filmstudio.